W-3PL Głuszec – najnowocześniejszy śmigłowiec Wojska Polskiego

Reklama

W-3PL Głuszec to rezultat bliskiej współpracy polskiego wojska, sektora B+R i producenta śmigłowców ze Świdnika. Po doświadczeniach, jakie polscy żołnierze zdobyli na misjach w Iraku i Afganistanie, powstał program stworzenia śmigłowca bliskiego wsparcia pola walki. Jako jego bazę wybrano sprawdzony śmigłowiec W-3 Sokół.

Głuszec to najnowsza i najnowocześniejsza bojowa wersja wielozadaniowego Sokoła. Śmigłowiec został przystosowany do wykonywania bojowych zadań transportowych, poszukiwawczo-ratowniczych, atakowania przeciwnika i niszczenia jego wyposażenia oraz pojazdów opancerzonych. Głuszec może wykonywać misje dzienne, jak i nocne, w każdych warunkach klimatycznych i pogodowych do wysokości 6000 m.

Uzbrojenie Głuszca zintegrowano z systemem obserwacyjno-celowniczym, zwiększając możliwości obserwacji, wykrywania, śledzenia i identyfikacji celów, ale także skuteczność użycia broni pokładowej, która obejmuje:
- wyrzutnie rakiet niekierowanych,
- wyrzutnie min,
- działko kal. 23 mm w zasobniku,
- karabin maszynowy z obrotową wieżyczką kalibru 12,7 mm zamontowany na dziobie śmigłowca.

Głuszec jest wyposażony w systemy samoobrony, takie jak: IFF (system identyfikacji swój-obcy), RWR (ostrzeganie przed oznaczeniem radarowym), odbiornik ostrzegawczy na podczerwień, flary, specjalnie opancerzone siedzenia, podłogę i drzwi w kokpicie. Posiada też zabezpieczenie zbiorników paliwowych przed wybuchem (wytwornica gazu neutralnego) oraz instalację chroniącą przed skażeniem chemicznym i biologicznym, a także wzmocnione wysięgniki uzbrojenia.

Systemy pokładowe Głuszca pozwalają na atakowanie zarówno stacjonarnych, jak i ruchomych celów. 4-osiowy autopilot ułatwia pilotaż i zmniejsza ilość obowiązków załogi. Głuszec posiada zintegrowaną awionikę, opartą na modułowym komputerze misji, który zarządza systemami za pośrednictwem szyny danych Mil-Std 1553B. Urządzenia nawigacyjne obejmują: INS (system nawigacji inercyjnej), GPS, TACAN (system powietrznej nawigacji taktycznej), VOR/ILS, DME (systemy wspomagania lądowania), mapy cyfrowe zintegrowane z monitorami wielofunkcyjnymi.

Dodatkowo Głuszec może być wyposażony w wyciągarkę ratowniczą o udźwigu 272 kg, reflektor SX-16 z filtrem podczerwieni, podwieszenie zewnętrzne do 2100 kg, klimatyzację kokpitu oraz monitor w kabinie transportowej dla dowódcy lub lekarza.

W konfiguracji do przewozu desantu na pokład śmigłowca może wejść do 10 żołnierzy. W opcji poszukiwawczo-ratowniczej z 2 członkami personelu medycznego i wyposażeniem medycznym na pokład Głuszca można zabrać do 4 rannych na noszach.

Dane techniczne:
Długość (z obracającym wirnikiem) 18,79 m
Szerokość 1,75 m
Maksymalna wysokość 4,20 m
Średnica wirnika nośnego 15,70 m
Średnica wirnika tylnego 3,03 m

Maksymalna masa startowa 6400 kg
Masa śmigłowca pustego 3760 kg
Maksymalna masa użyteczna 2100 kg

Maksymalna moc startowa (5 min) 2x662 kW/2x888 SHP
Maksymalna moc ciągła 2x574 kW/2x770 SHP
Maksymalna prędkość przelotowa 235 km/h
Prędkość wznoszenia 8,5 m/sec
Pułap praktyczny 4500 m
Maksymalny zasięg 730 km
Maksymalna długotrwałość lotu 4 h 12 min

Autor: 
---------
Źródło: 

pzlswidnik.pl

video: 

Komentarze

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.

Reklama