U-Boat 110: Upiorne zdjęcia niemieckiej łodzi podwodnej zatopionej w czasie I Wojny Światowej

Reklama

Te upiorne stuletnie obrazy pokazują wnętrze niemieckiego statku wojennego z czasów pierwszej wojny światowej, który został podniesiony z głębin Morza Północnego po zatopieniu przez niszczyciela torpedowego.

Dwusilnikowy U-boot 110 przygotowywał atak na konwój statków handlowych, gdy jej peryskop został zauważony, zaledwie 50 jardów dalej, i została zmuszona na powierzchnię przez alianckie ładunki głębinowe. Gdy jej drążki sterowe zostały zablokowane w pozycji podniesionej, a zbiornik paliwa uszkodzony, łódź podwodna została dwukrotnie staranowana przez HMS Garry i trafiona kilkoma pociskami.

Bezlitosny atak sprawił, że U-Boot zatonął na północno-wschodnim wybrzeżu Anglii, niedaleko miasta Hartlepool, 19 lipca 1918 r. Trzynaście osób, które przeżyły, zostało złapanych.

Nurkowie zostali wkrótce wysłani w celu odzyskania ważnych dokumentów, a UB 110, zbudowany przez Blohm & Voss w Hamburgu, został odzyskany we wrześniu tego roku.

Została zabrana do suchych doków Wallsenda Łabędzia Łowczego Wigham Richardson Ltd z poleceniem przywrócenia jej do stanu pracy jako jednostki bojowej. Jednak zawieszenie broni 11 listopada 1918 r. Spowodowało wstrzymanie prac nad nią, a następnie została rozebrana i sprzedana jako złom.

Ale zanim to nastąpiło, wykonano serię zdjęć, które rzuciły okiem na mechanikę U-Boota i dały wgląd w to, jak ciasnota mogłaby wyglądać dla osób obsługujących maszynę do zabijania.

Pokój kontrolny patrząc na rufę, po stronie prawej burty. Dobrze widać właz do peryskopu i różne koła zaworowe do zalewania i dmuchania.

Pokój kontrolny na rufie. Widoczne są koła do podnoszenia i opuszczania peryskopu.

Przedni pokój torpedowy.

Sterownia. Widoczny jest kompas żyroskopowy, wałek kierownicy, telegrafy silnika i przewody głosowe.

Pokój z silnikiem Diesla.

Przedni pokój torpedowy.

Cztery wyrzutnie torpedowe.

Pokój torpedowy na rufie. Belka do podnoszenia torped na swoim miejscu znajduje się nad głową.

Przedział 5, po prawej stronie.

Elektryczny pokój kontrolny, wyglądający na rufę do maszynowni i rufowy torpedowy.

Komora numer 6 z miejscami do spania.

Przestrzeń załogi.

Maszynowni, patrząc na prawą burtę.

Elektryczna nastawnia, patrząc w przyszłość.

Rufowy pokój torpedowy.

Pokój kontrolny oczekuje na port. Widoczne są koła do kontrolowania temperatury i ciśnienia powietrza.

Pokój kontrolny oczekuje. Widoczne są przekładnie hydrostatyczne, głębokość i wskaźniki paliwa.

Pokój kontrolny oczekuje. Widoczne są głębokościomierze, telegrafy silnika, koła do zalewania i dmuchania oraz sterowanie hydroplanem.

Elektryczny pokój kontrolny.

Elektryczny pokój kontrolny, patrząc na rufę do portu.

Trzeci przedział, schowki załogi.

Bałagan stolik i szafki.

UB 110 w suchym doku.


(Zdjęcia: Tyne & Wear Archives & Museums, za pośrednictwem Daily Mail )

Autor: 
Z.B.
Źródło: 

vintag.es/plportal.pl

video: 

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Przepisz kod z obrazka.

Reklama